Boetseren met CINEMA 4D

Spelen met organische vormen

Zet in Cinema 4D Studio en BodyPaint 3D je modellen om in digitale klei en gebruik je muis als kleispatel. Klik gewoon een aantal keer op Subdivide om het detailniveau te verhogen tot je Mesh getransformeerd is in digitale klei. Boetseer je Mesh met behulp van intuïtieve gereedschappen die het oppervlak kneden, glad maken, afplatten, ophogen of snijden. Gebruik speciale symmetrieopties, maskers, stempels en sjablonen in combinatie met de beeldhouwgereedschappen om precies die vormen te maken op de plaatsen die jij voor ogen had.

 

 

Organiseren in lagen

Organiseer je beeldhouwproject in lagen, elk met een eigen beeldhouwniveau, masker- en krachtinstellingen. Klik op de laag die je wilt activeren en ga naar het juiste detailniveau in. Je kunt lagen in een willekeurige volgorde aanmaken en in mappen organiseren; zo is het altijd gemakkelijk de juiste laag te vinden en te activeren. Je kunt op elk gewenst moment je beeldhouwwerken bevriezen, om het geheugen vrij te maken dat wordt gebruikt om te beeldhouwen en om het effect te bekijken op je gebeeldhouwde Mesh. Zo kun je eindeloos experimenteren en pas wanneer je helemaal tevreden bent, de bewerkingen overnemen in je uiteindelijke model.

Flexibele gereedschappen

Boetseer je Mesh met de beeldhouwgereedschappen van Cinema 4D, die een hele reeks instelmogelijkheden hebben, zoals de kracht en de richting waarmee je uithouwt, het bereik van de invloed van de bewerking, ... Deze instellingen kun je interactief aanpassen of koppelen aan de eigenschappen van je tablet pc-pen. Maak soepele en gelijkmatige penseelstreken met de Steady Stroke-optie. Of maak eigen penseeluiteinden en sjablonen, waarmee je elk model een persoonlijke touch geeft. Gebruik speciale opties om stempels nauwkeurig te plaatsen of maak repetitieve stempels met behulp van het Repeat-gereedschap. Houw fijnere details uit met behulp van maskers en sjablonen. Maak en deel je eigen stempels en sjablonen of haal items uit de uitgebreide, meegeleverde bibliotheek van CINEMA 4D.

 

 

Symmetrie

 

Of het nu een gezicht, een viool of een klaverblad betreft, modelleer alles met de uitstekende symmetrieopties van de beeldhouwgereedschappen. Spiegel je bewerkingen langs de X-, Y- of Z-as. Of creëer sierlijke ornamenten met de radiale symmetrieoptie, waarmee je een bepaald aantal beeldhouwbewerkingen spiegelt langs een vlak of vanuit een centraal punt.
 

Base Meshes

Gebruik je eigen modellen of haal een Base Mesh uit de uitgekiende bibliotheekcollectie. De Base Meshes voor hoofden, mensen, dinosaurussen en vierpotige entiteiten uit de meegeleverde bibliotheek helpen je aardig op weg. Dubbelklik gewoon op een Mesh, klik een paar keer op Subdivide en begin te beeldhouwen.

 

 

Baking

 

In Cinema 4D kun je gebeeldhouwde creaties bevriezen en vervormen zonder ze te moeten bakken. Om een scène te optimaliseren en voor te bereiden op de export naar game-engines of andere toepassingen, bak je het beeldhouwwerk naar een low-polygeometrie en creëer je tegelijkertijd automatisch Ambient Occlusion, Displacement en Normal Maps.

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660