Verlichten en renderen in CINEMA 4D

De ingebouwde Render Engine van Cinema 4D staat garant voor professionele resultaten in korte tijd. Licht je sène uit met het brede palet aan lichtgereedschappen en plaats je werk in de schijnwerpers. 

 

Verlichting

Verschillende soorten licht- en schaduwberekeningen vormen de basis voor een buitengewoon krachtig verlichtingssysteem. Controleer kleur, helderheid, verval en andere eigenschappen en pas de intensiteit en kleur van elke schaduw aan. Stel de helderheid in met Lumen of Candela als je liever met realistische dan abstracte waarden werkt. Maak lichtbundels zichtbaar en voeg er rook- of ruispatronen aan toe. Lichtbronnen hebben eigenschappen als contrast, lensreflecties, schaduwkleur, volumetrisch licht en volumetrische ruis en veel, veel meer.

 

Rendering

Cinema 4D's high-end Render Engine berekent perfecte beelden in een mum van tijd en maakt daarbij volop gebruik van alle beschikbare processoren, Hyper Threading en Multi-Core-technologie. 

Dankzij Cinema 4D's Multi-Pass-rendering kan je de kleuren, schaduwen, reflecties en andere effecten in een beeld in aparte Photoshop-layers bewaren. Zo wordt het heel makkelijk om de render achteraf bij te werken. Omdat 3D-objecten vaak in een ander beeld moeten geplaatst worden, kan je in Cinema 4D voor elke willekeurige selectie aan 3D-objecten aparte alpha-kanalen maken. Met een directe export naar Adobe Photoshop, Adobe After Effects, Final Cut Pro, Combustion, Shake, Fusion en Motion ben je zeker van optimale eindresultaten. Cinema 4D ondersteunt 16- en 32-bits-kleurdiepte voor HDR-beelden in de formaten DPX, HDRI en OpenEXR.

Bovendien worden ook kleurprofielen ondersteund, zodat je er zeker van kan zijn dat je renders getoond worden zoals het moet, onafhankelijk van het toestel waarmee je werkt.

Global Illumination

De render-instelling Global Illumination berekent de lichtweerkaatsing tussen objecten. Zo krijgt je beeld een realistische look. Wil je een belichting op basis van een afbeelding? Geen probleem, met Global Illumination gebruik je ook een HDRI-sky.

Stereoscopie

Stereoscopie is een van de vele standaardmogelijkheden van Cinema 4D Prime. Met enkele eenvoudige camera-instellingen bereid je je scène voor om gerenderd te worden als een stereoscopisch 3D-beeld. Bovendien kan je het 3D-effect van de scène ook in de Viewport ervaren met een 3D-bril. Het gerenderde resultaat kan je controleren in Cinema 4D's Picture Viewer.

 

Stereo-camera en rendering

Met een paar klikken vorm je elke Cinema 4D-camera om tot een Stereo Rig. Kies voor een van de stereo-instellingen, stel de oogafstand en convergentie in, en kies tussen parallel, Off-axis, On-axis or radiale plaatsing. Wil je afwijken van de automatische instellingen, dan kan je de Safe Regions ook met de hand bepalen.

 

Real-time stereoweergave

Bekijk stereo-effecten in real-time door stereoscopie in te schakelen voor elk werkzicht. Deze previews kunnen weergegeven worden als Anaglyph, beeld-naast-beeld, interlaced of Active Shutter om altijd compatibel te zijn met een brede waaier aan 3D-monitoren, -projectoren en -brillen.

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660