Geavanceerde karakteranimatie

Als animator of rigger heb je snelle en betrouwbare gereedschappen nodig om levensechte karakters te maken. Cinema 4D Studio bevat een volledige set waarmee je flexibele en beweeglijke skeletten opbouwt.


 

Het nieuwe Character-object

Met het nieuwe Character-object bouw je snel skeletten voor elk karakter op basis van professioneel samengestelde sjablonen voor tweebenigen, vierbenigen, vissen en meer. De automatische spiegeling zorgt er voor dat je makkelijk symmetrische skeletten modelleert. Eenmaal je het skelet hebt aangepast aan het karakter, sleep je de Mesh op het Character-object. De Mesh wordt dan automatisch gekoppeld aan het skelet en voorzien van de correcte Weights en Binds. Daarna heb je meteen alle Character-object-controllers ter beschikking om je karakter tot leven te wekken.

Walk Cycles met CMotion

Dankzij CMotion heb je slechts enkele muisklikken nodig om een Walk Cycle-sjabloon toe te kennen aan een Character Object-skelet. De Walk Cycle in kwestie is volledig parametrisch. Met een curve kan je bijna elke parameter manipuleren om de beweging te verfijnen. Karakters kunnen langs een lijn lopen of automatisch een pad of curve volgen, uitgelijnd worden met de bewegingsrichting en interageren met de ondergrond waarop ze lopen. Met de individuele Step-objecten werk je de animatie verder af tot je een volledig overtuigende Walk Cycle hebt.

 


 

 

Character Component

De Character Component is nuttig voor Technical Directors om bijvoorbeeld objecten of hiërarchieën van een skelet in te stellen als componenten. Deze componenten kan je herverpakken in een sjabloon, en laten gebruikten door de artiesten die met het Character Object hun modellen bouwen. Alle opties van de Cinema  4D-tools, inclusief Python-scripts, kunnen gebruikt worden bij het definiëren van deze componenten.

Maar de Character Component is ook nuttig voor andere zaken dan karakteranimatie, zoals het bouwen van sjablonen voor wegen, pijplijnen en meer. Met dit krachtige tool is enkel je verbeelding de limiet.

Pose Morph

Pose Morph laat je verschillende types van animatiegegevens mixen, inclusief rotaties van volledige Joint-hiërarchieën of diverse gezichtsuitdrukkingen. Je kan ook Joint- en Vertex-data mengen, parameters, User Data, UVW- of Vertex Maps. 

 

 

Visual Selector

De Visual Selector garandeert nauwkeurige controle over jouw karakter met behulp van hotspots. Een afbeelding van de te animeren figuur wordt in de achtergrond gezet, en aan de objecten in dat beeld ken je overeenkomstige symbolen toe. Door het symbool aan te klikken in de Visual Selecteer, selecteer je ook automatisch het object in de scène. Dankzij de Visual Selector werk je vlot met zelfs de meeste complexe skeletten en kan je meteen beginnen animeren.

Complexe animatie gemakkelijk gemaakt

Cinema 4D Studio biedt een breed gamma aan karakteranimatietools die het werk flink vereenvoudigen: de Quaternion Tag verhindert Gimbal Lock, met Cappucino worden de bewegingen van je muis coördinaten, en Auto Redraw helpt met de dynamic IK setup.

 

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660