Waarom 2D nooit volstaat voor 3D-texturen

Texturen kunnen een beeld kraken of maken, en ervaren artiesten weten hoe gevoelig het maken van 3D-texturen in een 2D-programa kan zijn. 

Onmiddelijke feedback

Grafische 2D-programma's houden geen rekening met het licht in de scène of de exacte invloed van specifieke materiaalkanalen. BodyPaint 3D doet dit dankzij de unieke RayBrush-feature wel. In plaats van te bewaren, opnieuw in de laden en te renderen, kan je je texturen in real-time op het gerenderde beeld schilderen en meteen het resultaat zien van reflectie, transparantie, reliëf en meer.

Tools, tools, tools

Meer dan 200 presets plaatsen een breed gamma aan natuurlijke media en special effects-penselen binnen handbereik. Clone, Smear, Sponge, Dodge en Burn, Gradient, Magic Wand, vervormgereedschappen en veel meer zijn allemaal rechtstreeks beschikbaar in de gebruiksvriendelijke interface.

Schilderen zonder vervorming

Hoe hard je ook probeert: UV's zijn nooit 100% perfect. Omdat je een 3D-vorm probeert te projecteren op een plat 2D-vlak zullen sommige stukken wat groter, vervormd of verdraaid zijn. En dat is iets waar je rekening mee moet houden wanneer je texturen in 2D schildert. Dit levert soms onvoorspelbare resultaten op. De Projection Painting van BodyPaint 3D houdt hier echter rekening mee en projecteert je textuur zoals je 't er wou laten uitzien op het 3D-object zelf.

32-bit kleurdiepte and HDR-ondersteuning

Schilder rechtstreeks in 3D-bit kleurdiepte voor meer textuurcontrole en zeer vloeiende kleurgradiënten. BodyPaint 3D laat je toe om HDR- of EXR-bestanden te wijzigen, zodat je ze in volle glorie in je 3D-scènes kan gebruiken.

Schilder op meerdere objecten tegelijk

Met een enkele penseeltrek kan je op meerdere objecten tegelijk schilderen. Met Projection Painting krijg je een vervormingsvrij resultaat over meerdere objecten heen. Zo vermijd je naden en krijg je 't gewenste resultaat - wat niet kan in 2D! 

Schilder meerdere texturen tegelijk

Per materiaalkanaal heb je minstens een textuur. In plaats van elk kanaal apart te schilderen, kan je met BodyPaint 3D alle kanalen van een volledig materiaal met een enkele penseeltrek beïnvloeden. Elk penseel kan tot tien verschillende kanalaen aan. Met een penseeltrek bepaald je dus tegelijk bijvoorbeeld kleur, reliëf, glas, reflectie, transparantie en andere eigenschappen. Je hoeft de verschillende materiaalkanalen dus niet op elkaar af te stemmen. 

Directe verbinding met jouw 3D-pakket

Texturen maken in een 2D-programma en die insluiten in 3D-scènes: het vergt zeer veel handwerk en zeer veel switchten van het ene naar het andere programma. BodyPaint 3D heeft plugins om makkelijk modellen, texturen en UV's uit te wisselen tussen BodyPaint 3D en de belangrijkste 3D-pakketen zoals 3ds Max, Maya, Softimage en LightWave 3D.

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660