UV-gereedschappen in BodyPaint 3D

 

Schilderen in 3D wordt gestuurd door UV's: de coördinaten die de 3D-polygonen koppelen aan delen van de 2D-textuur. Goed ontworpen UV’s zijn essentieel voor goede texturen. Als je texturen op complexe modellen toepast met sferische of vlakke projecties, krijg je gegarandeerd vervormingen. Elk model moet dus correct uitgelijnde UV's hebben voor je begint te schilderen.

 

Optimale Mapping en LCSM Unwrapping

BodyPaint 3D biedt talrijke tools om de beste UV-map voor elk model te realiseren. Je kan kiezen uit drie algoritmes, waaronder Cubic Optimal Mapping om de UV-coördinaten automatisch te optimaliseren en overlappende punten te verwijderen.

Het Relax UV-gereedschap past de maat van de UV's aan in functie van de overeenkomstige polygone, en met het UV Terrace-tool voeg je geometrie toe aan een bestaande UV-Map. Store en Remap UV laten toe UV-zones te herschikken om naden te verwijderen. De krachtige Interactive Mapping genereert dan weer UV's op basis van standaardprojectietypes voor verschillende delen van een model. Natuurlijk heeft BodyPaint 3D ook Move, Scale, Rotate, Shear en andere tools om indivuduele UV-coördinaten manueel te bewerken.

Gebruik de LCSM Unwrapping-methode om een UV-schema open te plooien op basis van de geselecteerde naden. Ideaal als je met complexe vormen aan 't werken bent. Of je nu UV's aanpast voor een low-res game-model of voor een high-res Matte Painting, BodyPaint 3D heeft alle tools om je UV-Map net zo perfect te krijgen als het model zelf.

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660