Rip Through the Rule Book




In 'Rip Through the Rule Book', een flitsend animatiefilmpje van 112 seconden, zie je hoe de Formule 1 elke seizoen weer verandert.

Door de nieuwe regels in 2009 zijn het uitzicht en de aerodynamica van de racewagens compleet gewijzigd, van de gladde banden tot de verstelbare neus. En er is ook nog de nieuwe Kers-aandrijving die de meeste teams gebruiken. Kers vangt kinetische energie die verloren gaat tijdens het remmen op en slaat deze op in een accu. Gevolg: de wagens hebben tot 82 pk meer en rijden een ronde tot zes en een halve seconde sneller. Terwijl Sebastian Vettel wat meer vertelt over het nieuwe reglement, bestuurt zijn digitaal alter-ego en dat van Mark Webber de bolides van het Red Bull-team. De wagens worden al rijdend geassembleerd in hun oude versie en veranderen in de nieuwe versie anno 2009.

CINEMA 4D en Vray
Na het succes van de racefilm “Singapore - Let's do a lap" vroeg Red Bull Racing opnieuw het Duitse Peter Clausen Film & TV voor de productie van de animatie over de veranderingen in de Formule 1. AixSponza Animation en VFX verzorgden het 3D-werk. Door de vele speciale effecten die nodig zouden zijn, bleek al van in het begin dat het gebruik van echte beelden vrijwel onmogelijk was. Daarom moest de volledige film een computerwerkstuk worden. Voor “Let's do a lap" hadden de makers heel wat technieken speciaal voor de autorace ontwikkeld. Dus kon hun aandacht nu uitgaan naar het verbeteren van die technieken. Ook de workflow van “Let's do a lap" bleef behouden, met CINEMA 4D als de belangrijkste 3D-toepassing en Vray als render-engine.
 

Zes weken – 112 seconden
Nadat het storyboard klaar was, restten er ongeveer zes weken voor de productie van 112 seconden animatie. Een eerste ploeg deed heel wat onderzoek naar de ontwikkeling van de complexe transformaties van de onderdelen van de auto. Een tweede ploeg werkte tezelfdertijd aan het maken van een goed werkende Formule 1-motor, die gebruikt zou worden voor de uitleg van de Kers-aandrijving. De productie van "Rip Through the Rule Book" begon vóór de echte auto klaar was. Veel details, zoals de positie van de reclamestickers veranderden daarom voortdurend.

XPresso
Het riggen van de auto was zeer complex en bepaalde ook de karakter-rig van de bestuurders, de secundaire animatie en manuele overrides. Daarom moest er een systeem bedacht worden, zodat men de rig snel en eenvoudig kon aanpassen als het uitzicht en de materialen van de bolide veranderden. Dat systeem was CINEMA 4D's XPresso in combinatie met aangepaste user data. Alle controles voor de animaties werden op een apart Null-object gezet dat vlot gelinkt kon worden aan elke auto in een scène. Zo kon een auto vervangen worden in een paar seconden. "Tijdens de productie van deze animatie zijn we XPresso nog meer gaan waarderen. Zonder deze goed geïntegreerde scripttaal waarmee je elke functie in CINEMA 4D kan controleren, zou dit project vrijwel onmogelijk zijn geweest", zegt Manuel Casasola Merkle, managing director van AixSponza." XPresso laat je alle mogelijkheden van het programma gebruiken en geeft elke artiest precies wat hij of zij nodig heeft. De animators krijgen zuivere user data, het CAD-team kan de auto bouwen zonder zich zorgen te maken over de rigging en de TD's (Technical Directors, red.) kunnen ingaan op de wiskunde zonder zich zorgen te maken over gewijzigde shaders. Dat is pas echte flexibiliteit. "

MoGraph
Met MoGraph en enkele eigen toepassingen bouwde AixSponza het racecircuit met objecten zoals stoepranden, betonnen muren en relingen. De vormen van deze complexe omgeving zijn allemaal gebaseerd op splines. Tegelijk met de technische opstelling maakten regisseur Peter Clausen, coregisseur Christian Tyroller en hun animatieteam de animatics. De camerabewegingen kregen bijzonder veel aandacht, want ze moeten de transformaties en de speciale effecten in al hun glorie laten zien.

Advanced Render
Belangrijk in de hele productie was de kwaliteit van de visualisaties. Verschillende effecten moesten samenvloeien, zoals het fotorealisme voor de beauty pass, de gloeiende KERS-aandrijving en dynamische rook. “Met de Advanced Render-module werden onder andere masks, volumetrische lichten, ambient occlusion gerenderd en Vray werd ingeschakeld voor de advanced global illumination en de shading”, aldus Manuel Casasola Merkle. De uitgebreide Renderfarm van AixSponza’s zorgde voor een gemiddelde rendersnelheid van amper 20 minuten per frame. Een belangrijk visueel effect was de rook die uit de gladde banden opstijgt tijdens het slippen en versnellen. "Gelukkig kan je met CINEMA 4D de meest complexe rigs “baken”. Ongeacht het aantal expressions, joints en constraints: je gooit ze gewoon in de “baker” en een halve minuut later heb je perfecte keyframes", zegt Matthias Zabiegly, VFX-artiest van AixSponza.

After Effects
“After Effects is onze belangrijkste toepassing voor compositing. Met CINEMA 4D’s kan je bestanden exporteren naar After Effects, terwijl je de 3D-camera’s en null-referenties behoudt. Daardoor verliep de compositing heel vlot. Zaken zoals roto masks en focuspunten konden we zo aan de 3D-data toevoegen. De uiteindelijke kleurcorrectie gebeurde ook in After Effects. Scherpte/diepte en motion blur werd in de post-productie toegevoegd.”

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660